Vi besöker er och demonstrerar!

Vi besöker gärna er skolverksamhet och reder ut hur Plan Digital kan hjälpa er organisation. Kanske träffar vi en förvaltningschef, kanske träffar vi en rektor och en it-chef. Här visar vi exempel på hur visningar har gått till väga och vad vi kan göra för er.

Vi besöker er skola

Hur en visning kan gå till

Vi kommer hemskt gärna till er och demonstrerar Plan Digital när det passar er. Eftersom ni säkerligen har haft visningar av liknande slag tidigare så kan ni bestämma hur det ska gå till. Men här visar vi hur det skulle kunna gå till, baserat på två visningar vi gjorde under hösten 2017.

Exempel 1: Augusti 2017

Vi tog kontakt med gymnasiechefen i kommunen som erbjöd oss ett möte tillsammans med en teknisk kontakt. Mötet pågick under en timme och började med att vi ställer ett antal frågor för att få grepp om helheten och reder ut vilka behov de har. En av frågorna vi ställer till en gymnasiechef är vad den upplever som viktigast i sitt ledarskap. Det är viktigt för oss att försöka attackera stora problem, där vi kan göra skillnad. Vi kan så klart inte lösa rekryteringsbekymmer, men om vi kan tydliggöra effektiviseringar med hjälp av de resurser kommunen redan har så gör vi ju nytta.

Mötet föll ut väl och två månader senare kom vi tillbaka till samma plats och gjorde en halvtimmes visning för kommunens gymnasierektorer. De allra flesta signalerade stort intresse och en av kommunens skolor ville komma igång nästan direkt som kommunens pilotskola. Denna skola var en särskola, vilket var nytt för oss. T.ex. krävdes att timplanerna kan innehålla 8 terminer istället för 6. Således behövde vi göra några förändringar, som vi senare demonstrerar i december och skriver avtal med en nöjd rektor.

Exempel 2: September 2017

Vi stämde träff med en rektor som bjöd in ett flertal andra skolchefer, även från grannkommunen. Vi blev totalt 7 personer som tittade på systemet under två timmar, men vi började med ett flertal intervjufrågor där vi reder ut skolornas behov. Visningar som är längre än en timme är ofta i princip heltäckande, så även denna. Efter intervjufrågorna så rullade vi igång en förberedd presentation från vår sida som visar varför systemet ens skapats från början och hur grundfunktionerna är tänkta. Denna visning är ganska generell och används vid ungefär alla visningar.

Resten av tiden (kanske 45 min) användes till att deltagarna fick bestämma vad som skulle visas, utifrån egna funderingar och önskemål. Ofta vill deltagarna i det här momentet försäkra sig om att tjänstefördelning och timplaner går att  beräkna på de sätt som organisationen redan gör, för att slippa införa nya modeller för beräkning.

Eftersom deltagarna kände att systemet skulle kunna göra bra nytta hos dem så beställde de några förändringar och viss vidareutveckling som vi bjuder på, samt en ny visning några veckor senare där förändringarna demonstrerades. Här var vi igång och skriver avtal med två nöjda kommuner.

Vi kommer till er och visar

Ni bestämmer villkoren så ses vi så att det passar er. Vi kör en digital visning över nätet, eller så besöker vi er på plats. Vår målgrupp är alla Svenska högstadie- och gymnasieskolor, men vi pratar gärna med andra skolformer också då vi vill lära oss fler perspektiv. Kanske kan vi redan idag effektivisera för vissa av dessa skolor?

Ni får en gratis testmiljö

Inför träffen så registrerar vi gärna användarkonton till er som ska utvärdera systemet. Så när vi väl ses så kan ni testa systemet live om ni vill, annars låter ni oss navigera omkring. Testmiljön får ni använda så mycket ni vill för att lära känna systemet och se vad det går för innan ni fattar ett beslut. Här får ni också titta på äkta exempel som visar hur andra skolor har använt systemet, vilket kan vara ett snabbt sätt att se styrkorna hos Plan Digital. Testmiljön får ni sedan behålla och använda parallellt med den skarpa miljön (produktionsmiljön) för att kunna experimentera utan att det påverkar verksamheten.

Vi anpassar systemet gratis efter er verksamhet

Alla befintliga kunder har behövt någon typ av anpassning. Det kan vara att APL-perioder ska visas på ett särskilt sätt i timplanerna, eller att skolan räknar minuter per vecka, istället för timmar per år. Alternativt att det behövs en integration till ett schemaprogram eller något helt annat.

Vad det än har varit så har vi fixat det hittills! Ni ska inte behöva uppleva friktion av att systemet nästan passar in i er verksamhet, vi ska anpassa det så att det flyter helt smärtfritt. Hela poängen är att vi ska spara tid och skapa ordning hos er och då ska vi ju inte börja med en lösning som passar ”halvbra”.

Däremot kan vi naturligtvis inte lova att vi kan göra precis vilka förändringar som helst, vi har t.ex. inget större intresse av att bygga om Plan Digital till en lärplattform eller ett salsbokningssystem. Nog kan vi, men det finns andra aktörer som redan sköter dessa uppdrag strålande. Men låt oss föra en dialog om förändringar så gör vi dem gärna. I synnerhet längtar vi efter att få träffa fler högstadieskolor och förändra så att det passar dem.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *