PedPers 2025
Det dröjde till 2023
När Plan Digital började säljas 2018 så fick vi frågan av ungefär varje kommun om vi kunde hjälpa till med ”den hemska SCB-rapporten”. Vi tackade i början nej till det uppdraget eftersom vi kände att det var övermäktigt att hinna programmera en sådan extremt komplicerad rapport, men 2023 tog vi till slut tag i det och många menar att vi idag har den mest kompletta och automatiska rapporten hittills. Vi är inte säkra, men det kanske är så.
SCB ändrar rapporten varje år
Det här är vår tredje upplaga av rapporten och det har varit ändringar varje år. Antingen har man tagit bort en kolumn eller två eller så har man lagt till. I år har man även gjort en helt ny grad av komplexitet när flera kurser/ämnen inom samma läroplan ska summeras under samma ämne.
Exakta ändringar till ht 2025
Kolumn J:
Det första är att bibliotekspersonal ska redovisas. Det har vi i Plan Digital mött genom att för samtliga skolor installera specialuppdragstypen med samma namn (personal i skolbibliotek). Det betyder att om någon i tjänstefördelningen har det uppdraget, som hel- eller deltidsuppdrag så kommer det redovisas i rapporten.
Kolumn W och X:
Karriärtjänsterna har ändrats från att vara Ja och Nej-frågor till att innehålla procent av läraruppdraget. Observera att det inte ska ta andel av läraruppdraget, som t.ex. arbetslagsledarskap innebär.
Exempel 1: Om läraren jobbar 100% och är arbetslagsledare på 10 % – då ska det stå 90% i lärare och 10% i övrig arbetsledning.
Exempel 2: Om läraren jobbar 100% och har försteläraruppdrag på 10% så anger vi lärare på 100% och förstelärare på 10%. Försteläraruppdrag i Plan Digital baseras på specialuppdragstyper med samma namn.
Precis samma sak gäller lektor.
Du som användare behöver inte fundera på någon matematik här, utan om ni lagt in 4 timmar i veckan av denna uppdragstyp så kommer vi rapportera den som 10% (40 / 4 = 10). Någon skola har sagt att försteläraren alltid är förstelärare i alla sina undervisningsuppdrag. Vi ser inte på saken med de ögonen i våra rapporter, utan i så fall får ni ändra talet själva om ni vill ange högre procent. Vår tolkning är att SCB inte avser att mäta på det sättet, eftersom deras egna exempel är 10%.
GY25-ämnen ska kombineras ibland
Om vi tar ämnet Svenska som exempel så har man ju i Gy25 delat upp ämnet i flera nya ämnen. T.ex. ingick Litteratur och Retorik tidigare i Svenska.
Vi kan lite slarvigt säga att Skolverket/SCB vill samla in uppgifterna som om Gy25-ämnena inte delats upp, utan att vi i princip samlar in enligt Gy11-grupperingen. Således ska en hela 5 Gy25-ämnen rapporteras som Svenska:
- Svenska
- Journalistiskt skrivande
- Kreativt skrivande
- Retorik
- Litteratur
Det här behöver du som användare inte tänka på, vi samlar automatiskt ihop detta.
Extern anordnare inom vuxenutbildning
Det här är inte ett område som vi har förändrat något kring, men SCB påpekar att det om möjligt ska rapporteras för personal hos extern anordnare av vuxenutbildning.
I vårt fall har vi alltid rapporterat samtliga personer som i tjänstefördelningen har namn angivet. Vi gör inte skillnad på interna och externa på det sättet.
Komplett lista och källa finns hos SCB:
Varför det är tänkbart att vi genererar en bättre rapport än alla andra
Inget ont alls om våra kollegor inom elevregister och schema och annat, men det finns argument som menar att varken elevregister/gruppadmin eller schema har alla data som behövs. Vet era grupper vem som jobbar i biblioteket? Vet schemat vem som är rektor eller vem som har it-ansvar vid sidan av sina läraruppdrag? Det är inte säkert att det ligger i Plan Digitals tjänstefördelning heller, men många menar att tjänstefördelningen generellt återspeglar verksamhetens helhet bättre än schemat, som istället är lite smalare, men mer detaljerat.
Verktyget med mest relevanta uppgifter ska lämna rapporten
Vi har hört att exempelvis schemat normalt bara vet om den delen av verksamheten som är schemalagd, vilket låter extremt rimligt. Plan Digital som fokuserar på tjänstefördelningen vet ofta mer om verksamheten, på ett bredare sätt än de andra mjukvarorna. Sedan har givetvis schemat en massa information som tjänstefördelningen inte har och då finns det andra rapporter där schemat briljerar där vi inte ens försöker erbjuda rapporten.
Det handlar helt enkelt om att verktyget ska ha data som är så pricksäkra som möjligt för det specifika ändamålet och ett komplett tjänstefördelningsprogram är en bra kandidat för att generera den här typen av rapporter.
För att se hur vi genererar rapporten och hur vi prioriterar och tolkar, läs mer i wikin:
https://wiki.plandigital.se/index.php/Pedagogisk_personal
Övriga stora nyheter
Grupper
Vi har äntligen infört begreppet grupper och inte bara klasser. Både inriktningsgrupper i timplaner och halvgrupper i tjänstefördelningen bland mycket annat.
Timplaner
Helt nya gränssnitt, klart tydligare på flera sätt, framförallt för att jobba med klasser och grupper i trädstrukturer.
Det går nu också att lägga in två kurser på samma rad, som SVE/SVA, men även helt andra kurser där eleverna läser den ena eller andra.
Komplett förändringslista finns i Wikin
Kompletta listan med förbättringar, som är ganska lång kan ni se i wikin.
