Ny gratistjänst: Masterdata

Skolverket har enorma mängder kunskap

Vi behöver ofta gräva i Skolverkets olika uppgifter. Oftast stämmer de bra, men inte alltid. Oftast hittar man det man vill ha, men inte alltid. Ibland är deras egna listor överens med varandra, men inte alltid. Med hjälp av deras listor plus manuellt arbete från både oss och Skolverket har vi förhoppningsvis fått en lite högre datakvalitet medan det också blivit lite tydligare.

Som leverantör av skolplanering hamnar vi ofta själva i situationer att vi behöver gräva fram uppgifter om när kurser och ämnen upphör, när kurskoder byts och mycket annat. Vi har sedan många år hämtat uppgifter från Skolverket på olika sätt och under ett antal månader har vi bestämt oss för att samordna alla dessa uppgifter under vårt eget tak, hos Masterdata.

Vi har knutit ihop alla samband och kapat mängden klick rejält

Medan Masterdata växte fram insåg vi att det absolut är rimligt att dela med oss av dessa uppgifter till alla som vill ha dem. Vi har testat prototypen hos några skolledare och administratörer och vi har fått bra respons såhär långt.

Därför lanserar vi nu efter lite finputs Masterdata till er alla och jag hoppas att ni tycker att tjänsten gör ert arbeta något enklare någon gång ibland. Vi själva ser definitivt en bra nytta i att använda den i alla fall. Den var exempelvis helt nödvändig för att bygga vår hyllade SCB-rapport som vi lanserade under oktober.

Läs gärna mer om rapporten ”Pedagogisk personal” här: Grattis, du har fyllt i SCB-rapporten för sista gången!

Hjälp oss gärna att bli bättre

Som alltid är vi ödmjuka inför att ingenting är perfekt, så vi vill gärna höra dina tankar om vad som är otydligt eller vad som saknas, så adderar vi det i en framtida version.

Både Skolverket och SCB har tackat oss

Vi har under den här processen lärt oss jättemycket. Vi har till och med lärt Skolverket och SCB ett par saker. Det trodde man kanske inte om en så liten aktör som vi, eller?

Hos båda myndigheterna handlar om att vi inte nöjer oss med att inte veta eller att inte förstå. Varför har Skolverket en kurs som har två olika koder i två olika sammanhang? Någon annan hade kanske bara tagit första bästa kod och kört. Vi valde att reda ut det. Minst en av deras listor innehöll fel.

En annan fråga handlade om SCB-rapporten och vi undrade om en arbetslagsledare är ett läraruppdrag eller ”övrig arbetsledning”. Gräver man i all tänkbar info så kan man se att det här inte riktigt har varit utrett. Vi, SCB och Skolverket har tillsammans med kvalitetsutvecklare och skolledare nu rett ut det här och det kommer bli tydligare inför nästa år. En arbetslagsledare är inte lärare i den här bemärkelsen. Här har ungefär hela Sverige gjort fel, men SCB och Skolverket tar på sig hela ansvaret eftersom de själva inte hade insett hur otydligt det varit.

Författare: Tobias

Ägare, VD och grundare av Plan Digital. Skolnörd, planeringsnörd och programmerare.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *