Version 8.6 och största supportberedskap

Precis innan rektorernas arbete är som mest intensivt så ser vi till att ni har en ny och fräsch version där vi har realiserat några av era drömmar.

Sportlov = tjänstefördelningslov

Sportlovsperioden är igång och i våra trakter har den varit under denna vecka. I vår bransch betyder det att rektorerna är mer eller mindre nedgrävda i tjänsteplaneringsfrågor, men eftersom alla anställda i Plan Digital rör oss i skolan så får vi faktiskt en vecka som är lugnare än vanligt, vilket också skapar mer utrymme för er.

Vi har nog haft våra värsta veckor

De senaste två veckorna har varit kanske våra mest intensiva hittills. Vi har haft fyra gånger fler möten och visningar än vad vi brukar ha, vilket har gjort att vi har lika mycket möten som vanligt folk. Vi har rätt få möten, eftersom vi brukar vara rätt bra på att faktiskt använda tiden till produktion.

Varför har det då sett ut såhär? Vi tror att det är många skolor som har taggat till inför tjänstefördelningen och vill se till att maximera chanserna att spara tid. Både befintliga kunder som har idéer om nya verktyg och nya kunder som precis kommit igång, eller som utvärderar inför framtiden. Det är också en del av våra nya skolor som har haft kom igång-kurser av olika slag inför den period som är runt hörnet med alla tjänstefördelningar.

Ny version är ute hos alla

Under dessa två veckor har vi också lyckats klämma ut en ny version till samtliga kunder. Vissa har inte fått nyheter sedan juli, vilket innebär att det har varit ett halvår av utveckling som vissa inte har fått ta del av. Alla skolor har fått utskick där vi har berättat om vad som tillkommit sedan sist, men vi listar ändå några av de största nedan.

Freja eID

Några av våra skolor har haft stöd för detta under någon månad, men nu är det på plats hos alla. Idén är ungefär samma som BankID, men Freja kan göra lite mer och det är en tjänst som vi absolut tror på för framtiden. Plan Digital använder Freja eID plus som säkerhetsnivå och vi kör det för alla som har åtkomst till våra tjänster, inklusive lärare.

Vad är Freja? Idén i grund och botten är samma som BankID, en 2-faktors-autentisering, ett sätt för dig att beskriva för webbplatser och appar vem du är. BankID är bara precis det. Freja är rätt mycket mer. Det är ställbart vilken information du lämnar ifrån dig, det finns olika säkerhetsnivåer samt att Freja också kan användas till att legitimera dig på många ställen IRL, plus covidbevis och en massa annat. Vi gillar det mesta vi har sett med Freja hittills och tror att de kan bli en storspelare på sikt.

Läs gärna vidare på https://frejaeid.com/

Bättre schemaexport

Schemaexporten är lite bättre och har fler inställningar och bättre valfrihet. Vi kommer snart också erbjuda export till ytterligare minst en schemaleverantör. Första testet har fungerat, men vi återkommer mer definitivt när vi har blivit bättre på detaljerna.

Fler trevliga vyer

Vi bygger fler samlingsvyer och bättra statistik av allt som systemet vet. Vi kommer aldrig försöka sälja på er några statistikmoduler på något sätt, utan säg till vad ni behöver, som systemet redan vet så ser vi till att sammanställa det som ni behöver. Det är precis vad vi nyss har gjort och vi låter alla ta del av det.

Ett flertal buggfixar

Vi har nog inte färre buggar än någon annan. För varje ny funktion vi bygger så finns det risk att vi skapar några nya fel. Ibland växer kopplingarna exponentiellt. Om vi bygger 1 ny funktion, men som knyts till 10 befintliga funktioner, då blir det i teorin 10 delar som kan börja trassla. Om allt vi bygger kopplas ihop med allt tidigare, då blir det mycket spännande som kan ske. Vi rättar till något litet nära på dagligen och en bunt åtgärder levererades i samband med denna uppdatering.

Vet ni vad det häftigaste av allt är? Vi nämnde ju tidigare vår automatiska supporttjänst. På grund av den så kan vi se vilka fel som är vanligast hos er och beta av det viktigaste först, utan att ni behöver höra av er. Ibland har vi till och med sett felen innan ni har det, eftersom vi i bästa fall känner av fel som inte ännu upplevs som fel. Det är oväntat kraftfullt.

Närmsta tiden är till er

Nu är det rätt luftigt i vår kalender och flera dagar är helt blanka, vilket innebär att vi har rejäla resurser avsatt för support, samtidigt som vi fortsätter med nyutveckling och andra förbättringar. Ni vet, vi har ju ingen särskild supportavdelning. Kanske kommer vi ha det framöver, men supporten sköts av oss som utvecklar och det innebär att ni kommer rakt in i kärnan av kompetens och inflytande, vilket vi hittills är nöjda med. Ni med för den delen, det syns ju av det beröm vi får i svaren. Vi har förberett oss ett tag för den mest intensiva supportperioden i Plan Digitals historia, men tydligen fungerar våra tjänster tillräckligt bra i kombination med det att de verkar vara tillräckligt självförklarande. Vi får inte ens ärenden varje dag, trots att vi var beredda på att anställa en person för support, nu när vi fyllt 100. Men vi ropar inte hej innan mars är förbi, det kan fortfarande explodera i arbetsmängd utan förvarning.

Vi har skickat ut ytterligare en uppdatering med småsaker idag och vi kommer säkert skicka ut fler, även om vi kloka av erfarenhet vet att vi inte ska ge er för stora uppdateringar nu inför er mest intensiva period. Nu gäller det att vi tar ett steg tillbaka och låter er jobba med de rutiner ni är vana vid.

Det vi däremot håller på att bygga nu är en särskild analysmodul för huvudman som behöver få sammanställda data över sina skolor, som förhoppningsvis kommer rulla ut till första kunden vid månadsskiftet. Men vi tror att fler kommer vilja ha dessa uppgifter framöver. Vi får orsak att återkomma om dem.

En rektor fick önskad funktion dagen efter

Vi tror att det här måste vara ett rekord. En rektor i Uppsala bad om en funktion under förra veckan och fick den levererad dagen efter. Vi vet inte om vi är fantastiska, eller om vi är vårdslösa. Kanske lite av varje, men vi kallar också funktionen beta och vi har berättat att vi kan dra tillbaka den utan förvarning. Men det är ungefär såhär vi vill leverera till er. Berätta vad du behöver och beroende på din grad av desperation så släpper vi olika mycket av det vi har i händerna just nu. Om vi kan rädda 3 dagar för dig genom att lägga en dag på att skapa ett verktyg, borde vi då inte göra det? Världen går +2 dagar på det beteendet och det ser vi som en vinst för världen. Det bästa är att vi tillgängliggör verktyget för alla andra kunder också och förhoppningsvis kan spara en dag eller två för några rektorer till.

Ungefär det här hände för ett par veckor sedan också när vi skulle rädda en vecka för en superstressad schemaläggare i Västmanland också. Vi får känna oss som hjältar medan ni hjälper oss att skapa bra funktioner. Vi tar nästan aldrig ens extra betalt för sånt här, det har bara hänt ett par gånger under alla år.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.